اخبار اجتماعی


36هزار تومان سقف قیمت طرح ترافیک روزانه بی توجهی بهشت به خبرنگاران 
گروه اجتماعي: روز گذشته اعضاي حاضر در چهل و دومين جلسه شوراي شهر تهران جزئيات ارائه طرح ترافيک در سال 97 مورد بررسي قرار دادند. پس از بررسي‌هاي صورت گرفته، مقرر شد که امتيازاتي به قشر جانباز و معلول اختصاص يابد. آنطور که خبرگزاري‌ها گزارش داده‌اند در تبصره يک اين لايحه آمده است که جانبازان داراي پلاک ويلچر مي‌توانند مجوز ورود به محدوده طرح ترافيک را به‌طور رايگان دريافت کنند. همچنين در ادامه اين جلسه، موضوع ارائه مجوز رايگان ورود به محدوده طرح به جانبازان بالاي 25 درصد اعصاب و روان، بيماران خاص، افراد داراي مشکلات جسمي‌و حرکتي که براي درمان بايد به محدوده طرح ترافيک وارد شوند، مورد بررسي اعضا قرار گرفت. در اين جلسه مطرح شد که جانبازان بالاي 70 درصد از پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح معاف شوند. جانبازان براي دريافت طرح بايد به تاييد بنياد شهيد و امور ايثارگران برسند. در نهايت پس از راي‌گيري صورت گرفته، با 15 راي پيشنهاد به تصويب اعضاي شوراي شهر رسيد. گفتني است مقرر شد تنها ٣ درصد از محوز طرح ترافيک با ضريب نيم درصد به گروه‌هاي خاص اختصاص يابد. خبرنگاران نيز در قالب اين گروه خاص قرار مي‌گيرند.
۱۵۰۰ طرح ترافيک براي خبرنگاران
همچنين محسن پورسيد آقايي، معاون شهردار تهران در رابطه با ارائه مجوز طرح به خبرنگاران گفت: زماني که اعلام مي‌شود خبرنگاران وارد محدوده طرح شوند نظارت ديگري وجود ندارد. در سال جاري، ۶ هزار طرح ترافيک براي خبرنگاران صادر شده است، اما تمام افرادي که طرح را دريافت کرده‌اند خبرنگار نبوده‌اند. معاون شهردار تهران ادامه داد: قبلا يک رديف خبرنگاري گذاشته شده بود و 6 هزار آرم به نام خبرنگاران صادر شد اما سوال اين است که آيا ما اينقدر خبرنگار داريم. اين آرم‌هاي طرح ترافيک همه به اسم مديرمسئول و خانواده‌ها مي‌رود. پورسيد آقايي اضافه کرد: پيشنهاد شد شهرداري اختيار داشته باشد هزار و ۵۰۰ طرح را در اختيار خبرنگاران قرار دهد و اين طرح‌ها در اختيار خبرنگاراني قرار گيرد که بايد وارد محدوده مرکزي شهر شوند. احمد مسجد جامعي نيز در اين رابطه گفت: شغل خبرنگاران، جزء مشاغل سخت است. خبرنگار نواقص را مطرح مي‌کنند و همواره در بحران‌ها حاضر هستند. وي افزود: بخشي از فعاليت شوراي شهر که بيان مشکلات شهر است از سوي خبرنگاران مطرح مي‌شود. عضو کميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران با اشاره به سوءاستفاده‌هاي صورت گرفته در ارائه طرح ترافيک خبرنگاران به افراد ديگر اظهارکرد: در بعضي از مواقع ديده مي‌شد که سوءاستفاده‌هايي از کارت خبرنگاران قرار مي‌گرفت. پيشنهاد مي‌شود خبرنگاران و روزنامه نگاران و عکاسان خبري جزء موارد خاص مطرح شوند. حسن رسولي در ادامه با ارائه مخالفت با اين طرح گفت: نوع پيشنهادات‌شان و جايگاه خبرنگاران را پايين مي‌آورد. به اين قشر برچسب زده مي‌شود. لايحه‌اي که اصل آن رانت‌زدايي است، خبرنگاران مي‌توانند از امتياز برخوردار شوند. وي افزود: اگر قرار باشد مشاغل سخت مانند پزشکان احصا شود، بايد سهميه‌هاي زيادي تعلق گيرد. در ادامه، محمد عليخاني خاطرنشان کرد: کميسيون عمران و حمل و نقل شوراي شهر تهران موافق ارائه مجوز ورود به محدوده طرح ترافيک به خبرنگاران است. وي افزود: پيش از اين موضوع در کميسيون عمران مورد بحث و بررسي قرار گرفته بود.
هزينه‌هاي طرح ترافيک جديد
پورسيد آقايي، معاون شهردار تهران درباره مبالغ پرداختي براي ورود به طرح ترافيک جديد، تصريح کرد: مجموعا اگر فردي در خلوتي وارد طرح شود و در خلوتي خارج شود و معاينه فني برتر داشته باشد 13 هزار و 400 تومان پرداخت خواهد کرد و کسي که در ساعت اوج وارد شده و در ساعت اوج خارج شود و معاينه فني عادي داشته باشد سقف پرداخت 36 هزار تومان خواهد بود. اگر مردم مديريت کنند عوارض ورود به طرح را مي‌توانند کنترل کنند البته براساس پپيشنهاد اعضاي شوراي شهر نرخ اين ساعت‌ها بسته به ايام مختلف سال مثال ماه رمضان فرق کند و اوج صبح و اوج بعد از ظهر ضريب‌هاي متفاوتي داشته باشد. همچنين اگر فردي چندين بار از طرح وارد يا خارج شود فقط يک بار عوارض پرداخت خواهد کرد.
پورسيد آقايي در خصوص سهميه جانبازان افزود: جانبازان کلا 50 درصد تخفيف خواهند اما جانبازان بالاي 70 درصد و جانبازان بالاي 25 درصد به اعصاب و روان نبايد براي ورود به محدوده طرح عوارض پرداخت کنند. معاون شهردار تهران درخصوص نحوه پرداخت جديد ترافيک گفت: پيش‌بيني مي‌کنيم که درآمد شهرداري يا 5 درصد افزايش و يا 5 درصد کاهش خواهد يافت البته چون بخش عمده‌اي از سهميه‌بگيران حذف شده‌اند اين کاهش جبران مي‌شود. امسال درآمد 400 ميليارد تومان بوده و سال آينده همين رقم پيش‌بيني مي‌شود. وي در انتها تصريح کرد: قرار شد آيين نامه‌اي براي تشخيص خبرنگاران و اينکه اين تخفيف 50 درصدي به چه کساني تعلق خواهد گرفت تهيه شود و در اختيار کميسيون حمل و نقل و ترافيک شوراي شهر قرار گيرد.

وعده استاندار براي تاسيس خانه سمن‌ها در استان تهران
 محمدحسين مقيمي، استاندار تهران در نشست هم‌انديشي سازمان‌هاي مردم نهاد از تاسيس خانه سمن‌ها در استان تهران خبر داد. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني استانداري تهران، استاندار تهران تاسيس خانه سمن‌ها در استان تهران را ضروري دانست و گفت: براي هم‌افزايي و انسجام بيشتر اين تشکل‌ها و در راستاي سياست‌گذاري مدون تلاش مي‌کنيم تا خانه سازمان‌هاي مردم نهاد در استان تهران را تاسيس کنيم. مقيمي‌با اشاره به سابقه طولاني سمن‌ها در ايران در اقدامات خيريه و عام المنفعه نظير ساخت مدرسه و درمانگاه را اساس بنيان‌گذاري سازمان‌هاي مردم نهاد دانست و افزود: روحيه مشارکت و انجام کار گروهي از گذشته با مردم ايران همراه بوده است و کساني که در گذشته به ساخت مدرسه اهتمام داشتند به نوعي پايه‌گذار سازمان‌هاي مردم نهاد بودند. وي کارکرد اصلي سمن‌ها را واگذاري کار مردم به مردم دانست و تصريح کرد: اگر خواهان توسعه متوازن و پايدار هستيم راهي جز مشارکت دادن مردم در امور اجرايي نداريم. استاندار تهران محور توسعه پايدار را مشارکت حداکثري مردم و سمن‌ها را بازوي مردمي‌و نقطه اتصال دولت و مردم دانست و افزود: کشوري که در مسير توسعه قدم برمي‌دارد با چالش‌هايي رو به رو است و نقش سمن‌ها در رفع اين مشکلات اثرگذار است. 

مساله ريزگردها با حمايت سازمان ملل بررسي مي‌شود
 معاون دبيرکل سازمان ملل، حل مشکل ريزگردها را نيازمند همکاري‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي دانست و گفت: مساله ريزگردها با چتر حمايتي سازمان ملل متحد بررسي مي‌شود. به گزارش ايرنا، شمشاد اختر در نشست نمايندگان عضو اپديم افزود: مساله طوفان‌هاي گرد و خاک به تازگي بسيار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و در نقاطي شاهد اين مشکل روزافزون هستيم که بايد در مورد آن چاره‌جويي جدي صورت گيرد. وي اظهار کرد: اين موضوع در مدت زمان کوتاه به وجود نيامده که انتظار داشته باشيم در مدت زماني کوتاه نيز حل شود. حل اين مشکل نيازمند همکاري‌هاي منطقه‌اي و فرا منطقه‌اي است. ما به اتفاق کشورهاي عضو و زير چتر حمايتي سازمان ملل تمام تلاش خود را خواهيم کرد تا به اين موضوع رسيدگي شود. اختر، همچنين چشم انداز مثبتي را در خصوص راه حل‌هاي مبارزه با ريزگردها بيان کرد. معاون دبيرکل سازمان ملل افزود: موضوع مديريت اطلاعات بلايا و کاهش خطرات بلاياي طبيعي از اهميت بسياري برخوردار است. اين موضوع به ويژه در آسيا اهميت بيشتري دارد چراکه براساس آمار اين منطقه، پرمخاطره‌ترين منطقه از نظر بلاياي طبيعي در دنيا شناخته شده و بلايايي همچون زلزله، سيل، ريزگردها و خشکسالي در اين منطقه بسيار ديده مي‌شود.